tisdag 28 september 2010

Sega Maränger

Ja så då var detta första inlägget i min lilla blogg, det finns så mycket fantastiska människor som är så duktiga på att baka och fotografera att om detta var en tävling så hade jag inte ens ställt upp. Men det är ju ingen tävling och kanske kan jag inspirerar någon såsom så många andra bloggar inspirerar mig...
Jag har börjat lägga upp några länkar och fler lär det bli när jag letat mig runt lite mera.
Jag har bakat härligt stora sega maränger, de är så stora så man får liksom dyka in i dem.


















Receptet kommer
från Leila Lindblom:
Till 9 st maränger behövs:
7 st äggvitor
5,25 dl socker
100 g 70% choklad
1. Sätt ugnen på 130 grader, varmluft.
2. Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.
3. Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.
4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!
5. Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.
6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.

1 kommentar:

marie L sa...

Supersöt blogg! Maränger är underbart!