tisdag 12 oktober 2010

Amerikanska pannkakor

Jag tycker att det är ruskigt gott med amerikanska pannkakor. Speciellt en lördag eller söndagsmorgon när man äter en riktigt sen långfrukost... men dessa är inte så vanliga i alla barnaktiviteter så därför blev det lite pannkakor en måndagskväll istället, inte så dumt det heller:
Recept
5 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
drygt 2 dl mjölk
3 ägg
50 g smör
Smält smöret och låt det svalna.
Blanda torrprodukterna.
Blanda mjölk, ägg och smör i en stor skål och tillsätt torrblandningen. Vispa smeten.
Den är mycket tjockare än vanlig svensk pannkakssmet.
Stek flera små pannkakor åt gången, en stor panna kan få plats med 3-4 stycken åt gången.
En halv deciliter smet kan vara lagom per pannkaka.
När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Amerikanska pannkakor är så gott, åt det förra veckan, sonen tjatade om pannkakor och jag hade inte kvar tillräckligt med mjölk så då fick de bli lite pannkakor på filmjölk istället, mumsigt värre :-), går fortare och lättare att steka än tunna pannkakor också

Erika - Bakglädje sa...

Amerikanska pannkakor är jättegott. Förr åt vi det ofta till frukost, men det var länge sen nu. Nu blir det ofta till lunch istället.

Hanna - Bakfnatt sa...

Jag tror inte att jag har ätit amerikanska pannkakor någon gång, men det ser verkligen gott ut! Borde nog ta och testa ;-)

Sugar Mania sa...

Åh så gott med amerikanska pannkakor.. Har faktisk endast hållt mig till svenska men nu ska det bli ändring på det.. Dina såg helt underbara ut!!