tisdag 5 oktober 2010

Mandelmaränger

Lite enkla maränger går inte av för hackor, ville dock "pimpa" dem lite så jag malde mandel som jag tillsatte, det blev riktigt gott.
Recept:
3 äggvitor
2 dl socker
100 g skållad mald mandel
  1. Sätt ugnen på 125 grader.
  2. Vispa äggvitorna för hand eller långsamt först med elvisp i ca 1 minut minuter.
  3. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum. Sluta då vispa.
  4. Tillsätt mandeln försiktigt 
  5. Spritsa eller klicka ut stora maränger, på bakplåtspapper.
  6. Sätt in marängerna i ugnen och grädda 1 timme tills marängerna släpper från pappret.
  7. Låt marängerna svalna på galler.

3 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Det kan jag tänka mig att det blev gott med riven mandel i, lite som macarons.

Mumsigheter sa...

Precis, jag har dock inte vågat mig på macarons...

Ing-Marie sa...

Å så mumsigt med maränger..alltid gott