söndag 17 oktober 2010

Tekakor

Jag är inte speciellt bra på att baka bröd så jag gör inte det så ofta men igårkväll kände jag för att göra ett lass tekakor som blev helt okey. 

Recept(20 st)

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
3 msk honung
1 äggula
13-14 dl vetemjöl special
200 g rumsvarmt smör
1 tsk salt
  1. Lös upp jästen i den fingervarma mjölken.
  2. Tillsätt honungen, salt, äggula, 13 dl av mjölet och klicka i smöret. Arbeta kraftigt i 5 minuter. Låt jäsa i 45 minuter.
  3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
  4. Dela degen i 20 lika stora delar och forma dessa till bullar.
  5. Låt jäsa i 5 minuter.
  6. Kavla ut till runda kakor och nagga med en gaffel.
  7. Placera tekakorna på en plåt med bakplåtspapper.
  8. Låt jäsa i 30-40 minuter.
  9. Sätt ugnen på 250 grader.
  10. Spreja in vatten i ugnen och ställ in bullarna.
  11. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.
Jag har fått en utmaning av Sanne med bloggen Mina baktankar att göra en lista om mitt kök!

1. Nämn 3 saker du alltid har i kylskåpet.
(förutom mjölk, smör och ketchup...)
*  Ägg
*  Bacon
* Hostmedicin

2. Nämn 3 saker som du alltid har i din frys. 
*  Broccoli
* Kycklingfilé
* Glass


3. Nämn 3 saker som du alltid har i ditt skafferi.
* 70% choklad
* Cashew nötter
* Farinsocker

4. Nämn 3 saker som du älskar men sällan köper eftersom att det är för dyrt.
* Nutella
* Jordnötssmör
* Äkta vaniljpulver (kör mest billigare vaniljstång)


5. Länka till de tre som du utmanar.
Svårt för mig som är ny i bloggvärlden, men jag försöker:
Cupcakefluffan
Bakglädje
Bakfnatt

3 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Så gott med tekakor!! Intressant fakta!!

Lisa sa...

Så fin bakblogg du har. :)

Erika - Bakglädje sa...

Tack för utmaningen!
Kul att läsa om vad du har i dina köksgömmor. :-)