torsdag 30 september 2010

Mudcakemuffins

Choklad är min stora passion så mudcakemuffins har jag varit sugen på att göra ett tag och igår gjorde jag ett gäng som var riktigt mumsiga.
Mudcakemuffins 
• 2st Ägg
• 3 dl Strösocker
• 2 tsk Vaniljsocker
• 1 krm Salt
• ½ dl Kakao
• 1 ½ dl Vetemjöl
• 2 msk starkt Kaffe
• 100g smält Smör
• 1-2 nävar Minimarshmallows
• smält Mörk Choklad
• smält Vit Choklad
Gör så här
1.
Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.
2. Sikta ner salt, kakao och mjöl i smeten.
3. Tillsätt kaffe och smält smör.
4. Rör försiktigt till en jämn och slät smet.
5. Fördela smeten i 10st formar och grädda i mitten av ugnen i 175°c i ca 25 min.
6. Tryck genast ned minimarshmallows i de färdiggräddade muffinsen. Låt svalna.
7. Ringla sedan över smält mörk- och vit choklad.

För att ringla över chokladen så har jag köpt en liten onöda som min mamma kallar sådana saker som kan vara bra att ha men egentligen är onödiga. Jag har köpt en sådan här:
Den var riktigt smidig man kan lägga några rutor choklad i den och ställa in i micron och sedan bara spritsa med en av de två medföljande piparna.
lékué decopen

5 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

En sån sprits har jag också, den är helt suverän. Ska bli kul att följa din blogg.

Sanne Erlandsson sa...

Muffinsen ser väldigt smarriga ut. Jag måste bara skaffa mig en sådan sprits den verkar vara superbra!

Cupcakesfluffan sa...

Vad mumsigt det ser ut, vill också köpa den spritsen, tyvärr var den slut på cervera när jag var där sist, skall kolla på en annan affär nu till helgen för att se om jag får tag på den där istället.

sana sa...

Åh vad gott dina muffin ser ut!!
vilken kul och häftigt srit du ha ;)

Lotta sa...

De här såg väldigt goda ut! Och fina blev de med chokladen :)